Hoe behandel je Diabetes

Zoals gezegt moet behandeling van diabetes gericht zijn op self awarenes. Dat wil dus zeggen; je moet je bewust worden dat het eten van koolhydraten(tijdelijk) gekoppeld is aan medicijngebruik en dat het doel is om zo spoedig mogelijk met alle mogelijke middelen die voor hande zijn, de bloedsuikerpieken , omlaag en het liefs
t naar normaal te krijgen.
Dit doe je door het metabolisme te verhogen, of tewel de stofwisseling in rust te verhogen.
Anders gezegt;
De spiermassa moet!omhoog. Wanneer je de laatste 2 zinnen nogmaals doorleest en goed tot jezelf door laat dringen, werkelijk tot je door laat dringen, moet daar ook een conclusie aan verbonden worden; n.l je kunt onmogelijk je spiermassa verhogen,zonder fitness!
Er is een doelgerichte , ingrijpende levensstijl-interventie noodzakelijk. Voor de meeste mensen zal het moeilijk zijn om hier zelf in te voorzien, maar bij voldoende kennis is het niet onmogelijk.
Veel van de klachten en pijnen, want suikerziekte gaat zeker gepaard met pijn, ookal hoor je daar weinig over,zijn omkeerbaar wanneer je het voor elkaar krijgt om in elk geval onder de 7 uit te komen, (dit geldt ook voor risicos op hart en vaatziektes).
Simpel gezegt komt het hier op neer: als je 3x in de week een kwartier heen en terug naar de sportschool fietst(of daar fietst, op de loopband of de crosstrainer gaat of een groepsles pakt en 10 spieroefeningen doet van 3x 10 oefeningen zo zwaar mogelijk. ( Dit heet HIT-training of high-intensity training), dan kweek je extra spiermassa met de volgende voordelen;
Stofwisseling omhoog
Glucoseverwerking verbeterd
Minder glucosepieken
Gezondere bloeddruk
Gezondere botten en gewrichten
Minder depressie
Meer energy
Sportiever
Jonger uiterlijk
Gezonder libido.
Als je je spieren niet/te weinig gebruikt worden ze dunner(atrofie), dit proces is omkeerbaar(hypertrofie)door training. Maar uiteindelijk kun je sarcopenie krijgen, dit is blijvende spierafbraak. Dan heb je dus geen spiercellen genoeg om glucose te verwerken, verbruiken en op te slaan. Dus aan de slag!
Begin met medicatie en 2 weken dagcurves. Kijk waarop je reageert. In het geval van methformine , neem het wanneer je koolhydraten gebruikt en kies andere tussendoortjes. Stel je voeding bij, breng je bloedsuiker omlaag en start krachttraining.